"Bolo to náročné dielo, 4,3 kilometra diaľnice a niečo viac ako
kilometer tunela. Takmer kilometer mosta a preložka potoka v rozsahu
jedného kilometra. Technické riešenie v podobe krásnych monolitických
klenieb. Veľa individuálnych riešení, ktoré boli ušité na mieru priamo
pre tento projekt," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav - SK Jiří Skuhra.
"Dnes sme otvorili severný obchvat Prešova, ale dôležité je, že tu
stojím s pánom ministrom (dopravy Pavlom Lančaričom, pozn. TASR), a že
sa pokračuje kontinuálne. Poklepali sme základný kameň ďalšieho
desaťkilometrového úseku. Je veľmi dôležité, aby sme to riešili cez PPP
projekt, lebo to je najrýchlejšia možnosť, aby sme to zadali jednému
zhotoviteľovi, aby to vedel vybudovať za štyri roky. Je potrebné
dobehnúť sklz, ktorý Slovensko má, čo sa týka Via Carpatia, aby sme ju
vedeli otvárať v roku 2030," uviedol predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina).
"Dokázali sme dodržať slovo a v rámci programového vyhlásenia vlády
sme chceli dokončiť tento úsek, čo sa aj podarilo. Či už to bude moja
nástupkyňa alebo nástupca, verím, že sa veľmi zdarne a úspešne chopí
toho ďalšieho úseku. Zmluvy sú podpísané všetky, všetky dokumenty sú
pripravené, teraz treba vysúkať rukávy a treba stavať," doplnil minister dopravy Pavol Lančarič.
Suma za stavbu bola z pôvodných 143 miliónov eur navýšená o približne 4
milióny eur. Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti
(NDS) Vladimíra Jacka sú to vyvolané investície. Predraženie nepovažuje
pri takejto stavbe za extrémne. Výstavbu realizovalo konzorcium
stavebných spoločností Váhostav-SK, a. s., TuCon, a. s. od leta 2019.
R4 Prešov - severný obchvat, I. etapa je dlhý 4,3 kilometra a vodičom
ušetrí desať minút jazdy. Predpokladaná intenzita dopravy za 24 hodín je
15.000 vozidiel. Tunel Bikoš, ktorý je jeho súčasťou, má 1,15
kilometra.
V druhej etape severného obchvatu Prešova ide o úsek dlhý 10,2
kilometra, ktorý bude mať 12 mostov, jednu mimoúrovňovú križovatku a
vodičom ušetrí desať minút jazdy. Jeho súčasťou bude 1,8 kilometra dlhý
tunel Okruhliak. Zhotoviteľom je konzorcium na čele so spoločnosťou
Eurovia SK, ktoré uspelo vo verejnej súťaži s cenovou ponukou 337,74
milióna eur bez DPH.
"Okolie stavby bude ochránené protihlukovými stenami v celkovej dĺžke
jeden a pol kilometra. Tak ako na každej stavbe tohto typu je objektom
na kritickej ceste tunel, takže celá doba výstavby sa odvíja od
realizácie tunela. V tomto silnom združení je záruka, že stavba bude
zrealizovaná včas," dodal za zhotoviteľa generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.
Ako doplnil Jacko, pracuje sa tiež na kompletnom vybudovaní rýchlostnej
cesty R4 až po hranicu s Poľskom vo Vyšnom Komárniku. Ide o cestu, ktorá
má byť súčasťou medzinárodnej siete Via Carpatia. "Keď sa všetko dobre podarí, tak to bude ukončené v roku 2030," dodal Jacko.